Skip links

De kracht van storytelling

Hoe zorg je ervoor dat de doelgroep je boodschap onthoudt? Het is wetenschappelijk bewezen dat via storytelling en visualisatie de boodschap veel beter blijft hangen.

Feiten versus verhaal

‘We hebben een nieuwe app waarmee je via een QR code altijd en overal kunt betalen.’ Dit zou de tekst kunnen zijn waarmee je de markt op gaat met je nieuwe betaalapp. Maar zou dit de aandacht pakken van je doelgroep?

Je kunt er ook een verhaaltje van maken. Een vader loopt met zijn zoontje over de markt. Het jongetje ziet een speelgoedauto en rent enthousiast naar de auto. Met de auto in zijn handen kijkt hij zijn vader verwachtingsvol aan. Die zoekt in zijn zakken tevergeefs naar cash. Dan herinnert hij zich de betaal-app en betaald daarmee. De jongen loopt dolblij verder met zijn auto. Vader kijkt tevreden toe. Fade out. Bekijk de uitgewerkte animatie hier.

Geheugenversterker 1: emotie

De kans dat de kijker zich dit verhaal later nog herinnert is veel groter. Er is namelijk emotie aan toegevoegd. En emotie is een belangrijk factor om iets te onthouden. Denk maar aan je eerste kus. Of het nou een goede of slechte ervaring was de kans is groot dat je die nooit meer vergeet.

De psycholoog Hermann Ebbinghaus deed experimenten met het geheugen. Zijn onderzoek resulteerde in the forgetting curve, die laat zien hoe snel we dingen vergeten. Al na 20 minuten zijn we 40% vergeten van wat we geleerd hebben. Na 1 dag ongeveer 70%. Het goede nieuws is dat het verlies van herinneringen snel afneemt, dus als we iets langer onthouden dan wordt de kans steeds groter dat het een blijvende herinnering wordt.

forgetting-curve-def

Als we willen dat kijkers de boodschap onthouden moeten we dus op zoek naar iets wat emotie oproept. Daarmee komen we bij storytelling. De onderwerpen van een verhaal zijn veel makkelijker te onthouden dan alleen de droge feiten.

Geheugenversterker 2: Beeld

Allan Paivio kwam erachter dat afbeeldingen in het voordeel zijn ten opzichte van tekst omdat afbeeldingen makkelijker opgeslagen worden in het geheugen. Plaatjes worden opgeslagen in symbolic mode en woorden in dual mode. In symbolic mode kan het geheugen makkelijker herinneringen opslaan en ophalen.

Emotie + beeld = herinnering

Kortom als je wilt dat de kijker de boodschap onthoudt dan kun je het best visuele storytelling gebruiken. De emotie in het verhaal is een belangrijke geheugenversterker en de visuals zorgen ervoor dat de informatie makkelijker opgeslagen worden in het brein. Als je dan ook nog iets laat zien wat extra opvalt zoals een drummende gorilla, zit je helemaal goed.

Leave a comment