Marketeer: Content marketing mag entertainen

Marketeer: Content marketing mag entertainen

In de traditionele vormen van marketing stonden de diensten en producten van een bedrijf centraal. Maar door de huidige overkill aan informatie, verlangt de consument steeds meer naar relevantie en toegevoegde waarde. Zij zijn op zoek naar kwalitatieve content en zitten niet te wachten op een promotieverhaal.

Eisen aan kwalitatieve content
Kwalitatieve content zou aan een aantal eisen moeten voldoen. Zo moet de content onder andere authentiek, geloofwaardig en controversieel zijn. Daarnaast moet het een emotie of reactie oproepen, entertainen en de merkwaarden van je bedrijf overbrengen. Om de juiste doelgroep op de juiste manier aan te spreken, is tevens de keuze voor het medium belangrijk. Wordt het gedrukte media, zoals kranten, tijdschriften of huis-aan-huisbladen; audiovisuele media, zoals radio, televisie, film en video of passen de nieuwe media beter?

Video content marketing
Het schijnt dat de meeste mensen een voorkeur hebben voor video in content marketing. Sterker nog: uit een onderzoek van Cisco dat is opgetekend in the guardian blijkt dat video in 2017 goed zal zijn voor 69 procent van al het internetverkeer. Dat is ook niet zo verwonderlijk, aangezien:
  • Mensen van nature visueel ingestelde wezens zijn. 60 procent van de mensen geeft aan liever een video te kijken dan dat ze een tekst lezen.
  • Video informatie veel sneller kan overdragen dan geschreven tekst. Al in 2009 zei Dr. James McQuivey van Forrester Research dat één minuut aan video 1,8 miljoen woorden waard is. Je kan zo dus in een minuut veel meer informatie overdragen dan je ooit zou kunnen in een tekst.
  • Videocontent blijft langer in het hoofd van de consument hangen van de combinatie tekst en foto’s. Uit onderzoek blijkt dat bijna 60 procent van de kijkers na zelfs drie etmalen kan herinneren wat er in een video werd getoond en verteld. Bij geschreven tekst is dit slechts 10 procent.
  • Je video’s makkelijk kunt delen, bijvoorbeeld via social media, ook wel social video genoemd.
Alles draait om de consument
Om de consument te binden, betrokkenheid met je merk te realiseren en de consument tot actie aan te zetten, zul je hem op een persoonlijk manier moeten benaderen en je boodschap afstemmen op zijn wensen, interesses en behoeften. Denk daarbij goed na over de toon, en de sfeer.

Animatiefilmpjes
Een trend die ik de komende jaren voorzie is de inzet van animatiefilmpjes. Een uitleg-animatie is uitermate geschikt om uit te leggen welk probleem een product oplost. Daar mag de kijker best een beetje bij ge-entertained worden, zoals in dit filmpje waarin Tempo Team tips geeft over tests en assessments. Je kunt een video-animatie ook gebruiken om een interessante whitepaper op een laagdrempelige manier samen te vatten of om het verhaal achter het bedrijf te verklaren. een trailer gebruiken om klanten te teasen.

Dit artikel werd eerder op Dutch Cowboys gepubliceerd. Over de auteur: Joris van Duijnhoven is de oprichter van Vidimatic, waar hij zich bezig houdt met het maken uitleganimaties en video-marketing.

Trackback from your site.